Kwetsbare oudere beter in beeld met spiegelgesprekken en netwerkkaartje

Zorg voor en ondersteuning van kwetsbare ouderen vraagt om samenwerking van een multidisciplinair team van hulpverleners in samenspel met de oudere en mantelzorgers. Om de inbreng van ouderen te verankeren in deze samenwerking, is in het onderzoeksproject ‘Patiëntervaringen in het multidisciplinaire eerstelijns team’ gestart met spiegelgesprekken en netwerkkaartjes.

Professionele netwerken en multidisciplinaire teams zoeken naar praktische manieren om inbreng van het patiëntenperspectief in de zorg voor kwetsbare ouderen te vergroten. Via spiegelgesprekken krijgt u feedback van patiënten op 6 thema’s:
1. coördinatie van zorg
2 .overleg over zorg voor ouderen
3. hulpbehoefte van ouderen
4 .communicatie van ouderen met hulpverleners
5. afspraken nakomen
6. afstemmen van zorg tussen hulpverleners

Aan de hand van deze feedback kunt u de inbreng van de ouderen verankeren in uw samenwerking. Hoe u de spiegelgesprekken vorm kunt geven en verder uit kunt werken, is beschreven in de handleiding voor spiegelgesprekken die binnen dit project ontwikkeld is.

Sociaal netwerkkaartje
Door samen met een oudere diens zorg- en welzijnsnetwerk in kaart te brengen op een sociaal netwerkkaartje, ontstaat er zicht op wat de oudere wel en niet overziet. De kaartjes en de achtergrondgegevens laten zien dat kwetsbaarheid bij ouderen in diverse gedaanten komt: mensen kunnen fysiek, mentaal en/of sociaal kwetsbaar zijn.

Lees hier het volledige artikel.