Meer niet-urgente zorgvragen op de huisartsenpost tijdens de coronapandemie

In 2020 veranderde de ernst van de gezondheidsproblemen op de huisartsenpost. Er waren meer klachten waar een lage urgentie aan werd gegeven dan in de jaren ervoor.

Uit onderzoek van het Nivel blijkt dat dit het gevolg is van de coronapandemie: er belden vaker mensen met vragen om advies omtrent corona die door de triagist zelf beantwoord konden worden.

In het onderzoek is ook gekeken of wijzigingen in de triageprotocollen effect hebben op veranderingen in de urgentietoekenning voor oogklachten en zwangerschap. Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Aangezien er bij de ene klacht, zwangerschapsklachten, na wijzigen van het protocol wel veranderingen in urgentietoekenning voorkwamen bij de andere – oogklachten – niet.

Toekenning urgentie aan klachten door triagist op de huisartsenpost
Patiënten kunnen voor huisartsenzorg in de avond, nacht en het weekend terecht bij de huisartsenpost. Voorafgaand aan een contact met de huisartsenpost bellen patiënten met een triagist, die beoordeelt de ernst van de klacht en eventuele vervolgacties, volgens de Nederlandse Triage Standaard (NTS). Vanuit de triage wordt aan de gezondheidsklacht(en) een urgentiecategorie toegekend – van U0 ‘uitval vitale functies’ tot en met U5 ‘geen kans op schade’– en een vervolgactie, zoals een consult op de huisartsenpost, een telefonisch consult of een visite door een huisarts.

Lees hier het volledige artikel.