NVWA start social media campagne over allergenen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is een online campagne gestart om de bewustwording van voedselallergenen te vergroten. Met de 8 weken durende campagne wil de NVWA ondernemers aansporen goede informatie over allergenen te geven.

65 procent voldoet niet aan de wet
Ondernemers in de horeca en winkels zijn verplicht om 14 allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dit geldt ook voor onverpakte producten, zoals ijs of bakkerswaren. Toch gaat het regelmatig mis: bij een inspectie in 2021 bleek 65 procent van de onderzochte bedrijven niet aan de wettelijke eisen te voldoen. Daarom is de NVWA een social mediacampagne gestart die ondernemers moet informeren over de regels en hoe ze daaraan moeten voldoen.

Rol voor consumenten
Met de campagne op social media wil de NVWA tegelijkertijd consumenten met een voedselallergie betrekken. Ze kunnen een melding doen van misstanden of vragen stellen aan ondernemers over de aanwezigheid van mogelijke voedselallergenen.] Op deze manier kunnen consumenten bijdragen aan de handhaving, aldus de NVWA.

Lees hier het volledige artikel.