NZa verscherpt toezicht bijbetalingen AWBZ

Vorig jaar kwam naar voren dat sommige instellingen onterecht geld vragen voor diensten die in het verzekerde pakket vallen. De NZa onderzocht de meldingen en sprak de zorginstellingen en controlerende zorgkantoren hierop aan. Ook zijn de regels rond de bijbetalingen verduidelijkt door het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), zodat instellingen weten wat ze wel en niet mogen vragen. De ondersteuning van de cliëntenraden in de instellingen is bovendien verbeterd door cliëntenorganisaties.

Na deze acties ontving de NZa een aantal maanden geen meldingen meer, maar inmiddels komen er opnieuw tientallen signalen van vermoedelijk onterechte bijbetalingen binnen. Op dit moment controleert de NZa bij vier AWBZ-instellingen of er inderdaad sprake is van onterechte bijbetalingen. Is dat het geval, dan zal de NZa direct handhaven en ook de namen van deze instellingen bekendmaken. Ook zal de NZa de naam van het betreffende zorgkantoor bekendmaken en het zorgkantoor dwingen om alsnog zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Bewoners van een AWBZ-instelling hebben recht op een aantal producten en diensten. Bijvoorbeeld het schoonmaken van hun kamer, algemene lichamelijke verzorging en voeding. Voor aanvullende diensten moeten zij bijbetalen, denk bijvoorbeeld aan het bezoek aan de kapper, of een abonnement op kabeltelevisie. Wat precies wel en niet in het pakket valt, is te lezen in de brochure ‘Daar hebt u recht op in een AWBZ instelling’ van het CVZ.

Woont u in een verpleeg- of verzorgingshuis en hebt u het vermoeden dat u onterecht bij moet betalen? Meld dit dan bij de NZa. Dit kan via ons Meldpunt op de website www.nza.nl of telefonisch op nummer 0900-7707070 (op werkdagen tussen 9:00 uur en 14:00 uur) of per e-mail: informatielijn@nza.nl.