Patiënt moet meer informatie krijgen over beugels

Meer dan de helft van de patiënten vindt dat zij onvoldoende zijn geïnformeerd door de orthodontist over de verschillende behandelmogelijkheden en de kosten van beugels. Dit blijkt uit de resultaten van het Meldpunt Orthokosten, dat de Consumentenbond opende in samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Zeshonderd ouders van beugeldragers vulden de enquête op het Meldpunt Orthokosten in. Ruim een kwart van de ondervraagden geeft aan nooit een schriftelijke (of digitale) offerte te hebben ontvangen. De NZa vindt dit ernstig. Zorgverleners in de mondzorg zijn verplicht een offerte af te geven voor behandelingen die duurder zijn dan 250 euro.
“Een offerte voor een beugelbehandeling is verplicht”, zegt Martijn van Eckeveld van de NZa, “zo kun je nadenken voordat je ja zegt tegen een behandeling van vaak duizenden euro’s. En je kunt achteraf controleren of de behandeling en bijbehorende factuur kloppen met wat eerder is afgesproken.”

Toezicht
De NZa neemt de resultaten van de enquête mee in haar toezicht op de sector. Duidelijke informatie is cruciaal voor patiënten om bewust te kunnen kiezen. Nu blijkt dat de offerte-verplichting niet wordt nageleefd, nemen we dat hoog op en spreken we zorgaanbieders en de branchepartijen daarop aan. Ook wil de zorgautoriteit orthodontisten verplichten informatie over hun zorgaanbod en bijbehorende prijzen op hun website te zetten. Daar hoort bij dat patiënten daadwerkelijk op de alternatieven worden gewezen. “Met deze informatie kun je de mogelijkheden van tevoren bekijken en eventueel zorgaanbieders vergelijken”, aldus Van Eckeveld.

Lees hier het volledige artikel.