Presteren met een pilletje

De onrust onder ouders en onderwijsinstellingen groeit, nu steeds meer jongeren regelmatig een lage dosis lsd of andere verboden middelen zouden gebruiken om de cognitie te verbeteren. Voor haar promotie dook Nadia Hutten met supervisor Jan Ramaekers in deze maatschappelijke ontwikkeling. Hoe gevaarlijk is zo’n microdosering? En presteren studenten inderdaad beter met een pilletje?

Nee, ze heeft zelf nog nooit drugs gebruikt om haar stemming of cognitie te verbeteren. En ook in haar directe omgeving kent Nadia Hutten niemand die dat doet. Toch is dat drugsgebruik juist het thema van de studie waarop zij onlangs is gepromoveerd. ‘‘Ik ben dit onderzoeksgebied als het ware ingerold, aangezien ik kon voortborduren op interessante eerdere projecten van de Faculty of Psychology and Neuroscience,’’ legt ze uit.

Cocaïne en creativiteit
Voor haar onderzoek onderzocht Hutten of studenten daadwerkelijk beter functioneren na gebruik van drugs. Vooral onder jongeren gaan immers allerlei verhalen rond; zo zou je van cocaïne creatiever worden en van een microdosering LSD sneller kunnen studeren. Maar klopt dat wel? ‘‘Niet per definitie,’’ aldus Hutten. Zij vroeg gezonde proefpersonen tussen de 18 en 30 jaar diverse taken uit te voeren. De proefpersonen kregen cocaïne, cannabidiol of LSD en placebo toegediend. Hutten: ‘‘De meeste deelnemers gaven aan dat zij zich niet duidelijk beter voelden of presteerden. Aan de andere kant waren er ook mensen bij wie we tijdens het uitvoeren van de taken wel degelijk een subtiele verbetering maten in hun reactievermogen.’’

Lees hier het volledige artikel.