Regelhulp een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen

Wat is Regelhulp?
Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal schept overzicht en bevat actuele informatie over zorg, welzijn en sociale zekerheid. Samenwerkende organisaties zijn onder andere gemeenten, het CIZ, UWV en SVB.

Voor iedereen op zoek naar zorg of ondersteuning
Onder meer opvoeders en mensen met een handicap, chronische ziekte of beperking door ouderdom vinden relevante informatie op Regelhulp. U wilt bijvoorbeeld zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, maar het huishouden wordt u te zwaar. Of u bent een mantelzorger en zoekt daarbij ondersteuning. Dan kunt u bij Regelhulp terecht.

Hoe werkt Regelhulp?
Iedereen zoekt vanuit een andere invalshoek. Daarom kunt u op Regelhulp via drie ingangen zoeken naar informatie en oplossingen.

Mijn situatie. Kies deze optie als u stap voor stap uw situatie en hulpvraag in kaart wilt brengen. U doorloopt enkele vragen en ziet vervolgens welke mogelijke oplossingen het beste bij uw situatie passen.
Informatie. Een overzicht van herkenbare onderwerpen over een beperking, gebeurtenis of levensfase. Dit is de snelle route naar oplossingen, regelingen en voorzieningen voor verschillende situaties.
Direct aanvragen. U kunt via Regelhulp een gesprek of voorziening aanvragen bij de gemeente, het CIZ en UWV.

Regelhulp geeft suggesties voor vier soorten oplossingen:

Advies hoe u zelf een probleem kunt oplossen.
Hulp uit de eigen omgeving organiseren.
Voorzieningen van de overheid, gemeenten en diverse organisaties.
Alternatieve mogelijkheden als u geen indicatie krijgt.

Regelhulp verwijst naar de juiste organisatie
Regelhulp werkt heel eenvoudig. Met een paar muisklikken ziet u welke organisatie u kunt benaderen als u financiële steun of professionele hulp nodig hebt. Voor een aantal oplossingen kunt u via het webportaal digitale formulieren invullen en verzenden. En u kunt een gesprek regelen bij uw gemeente. Daarna neemt de betreffende organisatie of uw gemeente contact met u op.

Als u meerdere hulpvragen tegelijk hebt
Stel dat u slecht ter been bent. Dan zoekt u wellicht hulp op verschillende levensterreinen, zoals: vervoer en wonen en werk. Dan vindt u op Regelhulp passende informatie en kunt u met één formulier oplossingen realiseren via meerdere organisaties. Dit is mogelijk omdat verschillende organisaties en honderden gemeenten samenwerken. Als bijkomend voordeel hoeft u via het webportaal slechts één keer uw gegevens in te vullen.

Hebt u recht op de voorzieningen die u op Regelhulp vindt?
Voor iedere voorziening gelden voorwaarden. Voordat u een formulier invult, kunt u op Regelhulp globaal toetsen of u aan de voorwaarden voldoet. De organisatie die de indicatie stelt, behandelt uw verzoek en informeert u of u daadwerkelijk recht hebt op de voorziening. Een gemeente kijkt samen met u naar uw hulpvraag en de beste oplossing. U kunt geen rechten ontlenen aan de informatie op Regelhulp.

Veelzijdige informatie dankzij samenwerking van talrijke partijen
De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) namen in 2007 het initiatief om Regelhulp op te starten. Zij werken voor de ontwikkeling en implementatie samen met onder andere het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Sociale Verzekeringsbank (SVB), Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en honderden gemeenten. Daarom vindt u, naast informatie over landelijke regelingen, ook een keur aan oplossingen in uw directe omgeving.

U hebt op elk moment van de dag met Regelhulp een handige en betrouwbare wegwijzer bij de hand.

Voor (zorg)professionals
Bent u een professional en werkt u bijvoorbeeld met mensen die een beperking of chronische ziekte hebben? Voor u kan Regelhulp handig zijn vanwege de bundeling aan domeinoverstijgende informatie. In 2011 wordt de inhoud van Regelhulp uitgebreid met onderwerpen op het terrein van de jeugdzorg.

Naar regelhulp

Bron: ministerie van VWS