Wat je van de Luisterlijn kunt leren over eenzame ouderen

De Luisterlijn staat in de zomer roodgloeiend: er komen zo’n tweeduizend telefoontjes meer binnen dan anders. Ouderen ervaren ‘zomereenzaamheid’. Een kijkje achter de schermen bij de hulplijn levert wijze lessen op voor professionals.

In de zomer neemt eenzaamheid onder ouderen toe: familie en buren zijn op vakantie, eventuele hobbyclubs dicht. Bij de Luisterlijn kwamen alleen al in juni meer dan 35.000 telefoontjes binnen van ouderen die zich eenzaam voelen. Vaak bellen zij over iets anders, zoals de hitte of problemen met boodschappen doen, en blijkt bij doorvragen dat eenzaamheid eigenlijk de boosdoener is. ‘Zo belde er een vrouw uitgebreid over een dagje winkelen. Toen de vrijwilliger zich afvroeg wanneer het probleem op tafel zou komen, zei de dame dat ze alleen woonde. Als ze een leuke dag had gehad zoals nu, was er niemand om dat mee te delen. Dat is dus óók eenzaamheid’, zegt Bonnie van ’t Foort van de Luisterlijn.

Goed doorvragen
Aan de getrainde vrijwilligers is het dus om goed door te vragen als er een oudere belt. Vragen die helpen om het probleem achter het verhaal helder te krijgen, zijn bijvoorbeeld: ‘Het klinkt alsof u iets mist. Hoor ik dat goed?’, of: ‘Hoe voelt u zich op deze momenten die u nu schetst?’ Vervolgens vragen de vrijwilligers door naar hoe de beller het eenzame gevoel ervaart: is het sociale eenzaamheid doordat familie op vakantie is, of is het emotionele eenzaamheid door het missen van een intieme, hechte band met iemand?’

Lees hier het volledige artikel.