Wisselende aandacht voor samen beslissen in medische opleidingen

Er wordt in uiteenlopende mate aandacht besteed aan ‘samen beslissen’ in onderwijs, het proces dat zorgverlener en patiënt samen doorlopen in het behandeltraject. Dit geldt zowel voor initiële opleidingen als voor nascholingen en zowel voor artsen en medisch specialisten als voor verpleegkundigen (mbo/hbo) en verpleegkundig specialisten.

Voor elke scholing of opleiding geldt wel dat het cruciaal is om draagvlak te hebben uit de praktijk voor het proces van samen beslissen, wil deze succesvol zijn. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel en onderzoeksbureau Regioplan.

Vaker samen beslissen met de patiënt over diens behandeling is een van de beleidspijlers van de overheid voor de zorg van nu en van de toekomst. Scholing en onderwijs spelen een grote rol in het bekwamer maken van zorgprofessionals (in spe) in het proces van samen beslissen.

Maar welke scholingsmogelijkheden, initieel en post-initieel, zijn er op dit gebied? Waar worden die mogelijkheden aangeboden en op welk niveau? Wanneer zijn ze het meest succesvol? In een inventariserende studie brachten Regioplan en Nivel dit in kaart.

Lees hier het volledige artikel.