Ziekenhuisrekeningen ondoorgrondelijk voor de consument

Ziekenhuisrekeningen zijn voor zorgconsumenten ondoorgrondelijk, inconsequent en soms onverklaarbaar hoog. Dat constateert de Nationale Ombudsman in het rapport ‘Ziekenhuisrekeningen op weg naar transparantie?’. Het complexe, ondoorzichtige systeem op basis van DBC’s geeft de burger het gevoel ‘belazerd’ te worden en tast daarmee het draagvlak voor het collectief gefinancierde stelsel aan, vindt Frank van Dooren.

Volgens Van Dooren mogen patiënten verwachten dat ze na de behandeling een begrijpelijke rekening ontvangen en dat ze, als ze er vragen over hebben, daar ergens mee terechtkunnen. Wanneer ze een ziekenhuisrekening krijgen, moeten ze hun behandeling daarin kunnen herkennen. Hierdoor kunnen zij een verantwoorde keuze maken. Van Dooren: ‘Aan deze verwachtingen van de burger komt de overheid onvoldoende tegemoet.’ Bovendien zijn zorgnota’s onvoldoende duidelijk voor de burger. Daarnaast brengt het declaratiesysteem mee dat de kosten van eenvoudige behandelingen die binnen het eigen risico kunnen vallen, disproportioneel zijn.

Vaak kan zorgverzekeraar noch zorgverlener uitleggen wat de kosten zijn voor welke behandeling, constateert de ombudsman. Niet zelden wordt de consument als hij om opheldering vraagt, van het kastje naar de muur gestuurd. Van Dooren geeft het voorbeeld van een man die een rekening kreeg van 555,60 euro na een consult van tien minuten bij een internist. De verzekeraar verwees door naar het ziekenhuis voor meer uitleg over de rekening, en dat zei dan weer dat ze niet verplicht waren daar uitleg over te verstrekken.

Lees hier het volledige artikel.