Zorgkantoren komen steeds beter tegemoet aan wensen cliënten in langdurige zorg

Zorgkantoren groeien in hun rol binnen de langdurige zorg. Ze komen steeds beter tegemoet aan de wensen van hun cliënten en nemen initiatief om te zorgen dat de langdurige zorg toegankelijk en betaalbaar blijft.

Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in het jaarlijks samenvattend rapport over de uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz).

Wout Adema, directeur Zorg van Zorgverzekeraars Nederland (de organisatie die Zorgkantoren vertegenwoordigt): “We zijn blij dat zorgkantoren steeds beter aan de wensen van cliënten kunnen voldoen. Het gaat binnen de langdurige zorg vaak om maatwerk. Specifieke vragen en behoeftes van ouderen of gehandicapten vragen om specifieke oplossingen. De zorgkantoren proberen hierin voor iedereen de best passende zorg te vinden. Pas wanneer dat lukt zijn zorgkantoren tevreden over hun inspanningen.”

Ondanks deze inspanningen, komt het nog steeds voor dat mensen niet direct terecht kunnen bij de zorgaanbieder van hun voorkeur. De bemiddeling naar zorg is een interactief proces tussen zorgaanbieders, cliënten, hun naasten en het zorgkantoor, zo schrijft de NZa in haar rapport. Ook hebben we te maken met wachtlijsten in bijvoorbeeld de verpleeghuiszorg. Wanneer mensen niet direct geplaatst kunnen worden op hun voorkeursplek, dan is er voor mensen op de wachtlijst wel overbruggingszorg beschikbaar als zij dat willen. Op deze manier komen mensen niet zonder zorg te zitten terwijl ze wachten op de plek van hun voorkeur.

Lees hier het volledige artikel.