Cliëntondersteuning voor kwetsbare burgers in 2015 niet geregeld

De beschikbaarheid van cliëntondersteuning voor kwetsbare burgers is in de meeste gemeenten niet gegarandeerd. Dit blijkt uit een monitor van MEE Nederland onder de 22 MEE-organisaties. Direct gevolg is dat in 2015 een groot deel van deze burgers in hun gemeente niet kan rekenen op de cliëntondersteuning waar ze volgens de nieuwe Wmo recht op hebben. Juist in een tijd dat voor kwetsbare burgers zoveel verandert, is cliëntondersteuning onmisbaar. Deze laagdrempelige en onafhankelijke ondersteuning draagt bij aan zelfredzaamheid, signaleert knelpunten en voorkomt dat zij tussen wal en schip vallen.

Uit de monitor blijkt dat in 63% van de 403 gemeenten geen afspraken zijn gemaakt met MEE over de continuïteit van cliëntondersteuning per 1 januari 2015. In 37% van de gemeenten zijn weliswaar afspraken met het college van B&W gemaakt, maar voldoet de inhoud van de afspraken op cruciale punten niet aan de Wmo 2015. In een brandbrief aan de Eerste en Tweede Kamer waarschuwt MEE Nederland dat hiermee de continuïteit van de functie cliëntondersteuning niet is geborgd.

In de meeste gemeenten zijn geen afspraken gemaakt. In die gemeenten waar wel afspraken zijn gemaakt voert een aantal gemeenten budgetkortingen door. Hierdoor zijn de MEE-organisaties genoodzaakt reorganisaties door te voeren die gepaard gaan met honderden ontslagen. Zo heeft MEE Twente deze week collectief ontslag aangevraagd voor al haar medewerkers. Deze ontslaggolf heeft grote gevolgen voor de continuïteit, de borging van de expertise van consulenten en de beschikbaarheid van de functie cliëntondersteuning in de desbetreffende regio’s.

Lees hier het volledige artikel.