Consumenten ervaren minder keuze tussen polissen

Consumenten hebben geen positief beeld van de mogelijkheden om te kiezen voor een passende zorgpolis en of dat lonend is. Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit de Zorgmonitor op basis van een representatieve steekproef onder consumenten.

ACM doet jaarlijks onderzoek naar de zorgverzekeringsmarkt. Wat consumenten denken over de mogelijkheden om een passende zorgverzekering te kiezen lijkt niet goed overeen te komen met de werkelijkheid. De ACM wil daarom dat polissen beter vergelijkbaar en begrijpelijker worden en gaat hier werk van maken. Ook onderzoekt de ACM, samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), wat de consument kan besparen door over te stappen.

De belangrijkste punten uit de Zorgmonitor
In vergelijking met 2017 vinden minder consumenten dat basisverzekeringen verschillen in prijs, vrijheid van zorgkeuze en dekking. Dit zijn aspecten waarop ze letten als ze een polis kiezen.

Ruim de helft van de consumenten oriënteert zich niet op een andere zorgverzekering.

Een meerderheid heeft geen idee welk bedrag ze jaarlijks zouden kunnen besparen door over te stappen naar een vergelijkbare polis bij een andere verzekeraar.

Consumenten verwachten meer tijd kwijt te zijn aan het vergelijken van zorgverzekeringen dan zij bereid zijn hieraan te besteden.

Lees hier het volledige artikel.