‘Dankzij vragenlijsten weten we beter hoe het met de patiënt gaat’

Patiëntvragenlijsten, oftewel PROMs (Patient Reported Outcome Measures), bieden een mooie basis voor het gesprek tussen zorgverlener en patiënt. Lotte Haverman, onderzoeker en projectleider van het PROM expertisepunt, ziet de aandacht voor de vragenlijsten toenemen. “We weten beter hoe het echt met de patiënt gaat.”

Patiëntvragenlijsten zijn geen overbodige luxe. Uit onderzoek blijkt dat behandelaar en patiënt lang niet altijd dezelfde ernst van symptomen rapporteren. “Daar zitten vaak verschillen in, wat tot miscommunicatie kan leiden”, aldus Haverman. “Met goede vragenlijsten kun je dat voorkomen. Om samen beslissingen te kunnen nemen en doelen te stellen in de spreekkamer, moet een behandelaar weten waar de patiënt mee kampt en waar hij of zij verbetering in wil hebben. De vragenlijsten bieden gestructureerde informatie om daarover het gesprek aan te gaan.”

Goede PROMs zijn kort
In 2019 ging het multidisciplinaire PROM Expertisepunt van start, dat helpt de vragenlijsten Amsterdam UMC-breed in te zetten. PROMs meten vooral de fysieke, mentale en sociale gezondheid van patiënten. De vragen gaan bijvoorbeeld over de hoeveelheid pijn, somberheid, of angst. Patiënten vullen de PROMs meestal thuis in en bespreken deze later met hun behandelaar.

Lees hier het volledige artikel.