Hoe informeer ik als zorgaanbieder mijn patiënten?

De reguliere zorg opstarten in coronatijd, dat doen we samen! In dit artikel besteden *we (*Nederlandse Zorgautoriteit) aandacht aan hoe je als zorgaanbieder je patiënten hierover kunt informeren. We laten voorbeelden zien en bieden handvatten en adviezen over deze patiëntcommunicatie.

Sinds de uitbraak van het coronavirus weten veel patiënten niet goed wat ze kunnen verwachten. Veel afspraken zijn afgezegd en mensen weten niet of en wanneer ze terecht kunnen. Er zijn patiënten die zorg mijden uit angst zelf besmet te worden of de zorg te veel te belasten.

De Patiëntenfederatie Nederland deed in april en mei 2020 een peiling onder patiënten die (mogelijk) ziekenhuiszorg nodig hebben. Dit zijn enkele reacties van patiënten:

“Het voelt nog niet als spoed, en ik wil de huisarts daarom niet belasten. Ik ben tevens bang om juist daar iets op te lopen.”

“Ik vond het helemaal prima dat mijn fysieke afspraak werd afgezegd. Nu hoefde ik geen 4 uur te reizen en kon de controle-afspraak telefonisch worden afgehandeld. Ik heb niets op het gesprek aan te merken.”

Zorgaanbieders hadden tijd nodig om de zorg aan te passen aan de eisen van het RIVM. Dat heeft ook geleid tot veel zorg verlenen op afstand. Denk daarbij aan telefonische consulten en andere vormen van digitale zorg. Meer informatie over de actuele mogelijkheden van digitale zorg geven we in de Wegwijzer over de bekostiging van digitale zorg van de NZa.

Lees hier het volledige artikel.