Horeca moet beter informeren over allergenen

Het merendeel van de horecabedrijven informeert klanten niet goed over welke allergenen in gerechten aanwezig zijn. Dat blijkt uit inspectiegegevens van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Ook ambachtelijke bedrijven (zoals bakker, ijssalon, slager) en retail (zoals supermarkt, tokco) voldoen vaak niet aan de eisen bij de verkoop van onverpakte voedingsmiddelen.

14 allergenen
Sinds 2021 is allergeneninformatie, naast het toezicht op onder andere hygiëne en plaagdierbestrijding, een vast onderdeel van de NVWA-inspecties bij horeca, ambacht en retail. Ondernemers zijn verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan zowel schriftelijk via kaartjes in de vitrine of op de menukaart als mondeling, door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen. Hierbij moet er wel ergens in het bedrijf een melding zichtbaar zijn voor de consument, zodat duidelijk is waar de informatie kan worden gevraagd.

Lees hier het volledige artikel.