Massamedia hebben gedrag in coronatijd snel veranderd

Kun je met krantenartikelen en vlogs Nederlanders beter hun handen laten wassen en afstand laten houden tijdens de coronacrisis? Uit onderzoek van Amsterdam UMC blijkt dat dat mogelijk is.

“Dit onderzoek laat zien dat je in heel korte tijd gedrag kunt veranderen met massamedia”, aldus Leonard Hofstra, cardioloog en leider van het onderzoek. De resultaten verschijnen vandaag in JAMA Network Open.

Het onderzoek naar kennis bij het algemene publiek over de coronarichtlijnen had als belangrijkste doel het voorkomen van piekbelasting op de IC’s. Want hoe beter mensen zich aan de coronarichtlijnen houden, des te minder besmettingen. De wetenschappers wilden weten wat de kennis over de regels in Nederland was in maart. Ze startten daarom hun onderzoek met het plaatsen van een enquête in De Telegraaf en social influencer Govert Sweep vlogde erover. Meer dan 34.000 mensen vulden deze enquête in.

Hiaten opsporen en beter informeren
Uit de enquête bleek dat bij veel mensen kennis ontbrak over handen wassen, gezicht aanraken en de anderhalve meter afstand houden. Over deze drie onderwerpen schreef de Telegraaf vervolgens en vlogde Sweep opnieuw waarna de kennis en het handelen flink verbeterde.

Lees hier het volledige artikel.