Nationale Hoorstichting lanceert Love2Hear campagne

Op de International Noise Awareness Day, lanceerde de Nationale Hoorstichting de campagne Love2Hear om festivalgangers te behoeden voor gehoorschade. Aanleiding zijn de laatste resultaten van de Oorcheck hoortest, waaruit blijkt dat een groot deel van de jongeren het eigen gehoor overschat.

De campagne Love2Hear heeft als doel festivalgangers bewust te maken van de risico’s op gehoorschade door harde muziek. De Nationale Hoorstichting geeft drie eenvoudige tips om je oren te beschermen: draag oordoppen met muziekfilter, ga niet te dicht bij de boxen staan en geef je oren tussendoor rust om te herstellen.

Uit nieuwe resultaten van de Oorcheck hoortest blijkt dat 23% van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar die in 2016 de test deed, de uitslag ‘niet goed’ krijgt. Voorafgaand aan de test vullen deelnemers in hoe zij hun gehoor inschatten. Van deze groep dacht 85% aanvankelijk wél een goed gehoor te hebben.
De Oorcheck hoortest is een gratis online spraak-in-ruistest. De Hoorstichting heeft de test ontwikkeld samen met het Leids Universitair Medisch Centrum en het Academisch Medisch Centrum Amsterdam. Deze test is specifiek bedoeld om lawaaislechthorendheid te detecteren.

Lees hier het volledige artikel.