NZa in eerste kwartaal vaak bevraagd over wachttijden ggz

Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kwamen in het eerste kwartaal 1906 vragen en meldingen binnen. Die gingen vooral over de ggz, de ziekenhuiszorg, zorgverzekeraars en mondzorg. De lange wachttijden bij de ggz kwamen vaak aan bod.

De NZa heeft onlangs een actieplan gepresenteerd voor deze wachttijdenproblematiek.
Burgers kunnen bij de Informatielijn van de NZa terecht met vragen over de zorg. Bovendien kunnen er meldingen worden gedaan. Dit zijn mogelijke overtredingen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. De NZa bewaakt of burgers (tijdige) toegang hebben tot zorg en ziet erop toe dat zorg betaalbaar blijft. De meldingen dragen daar een steentje aan bij.

Meldingen tandartsrekeningen
Afgelopen kwartaal kwamen er meerdere meldingen over tandartsrekeningen binnen. Zo betaalden patiënten 20 euro voor een aanvullend gesprek, terwijl alleen een routinevragenlijst werd afgenomen. De afname van die routinevragenlijst gebeurt meestal bij nieuwe patiënten en is gratis. Deze mag dus niet in rekening worden gebracht door de tandarts, zoals wel geldt voor de aanvullende anamnese.

Ook declareren tandartsen standaard zes keer het tarief voor gebitsreiniging. Dit mag niet. Patiënten betalen per vijf minuten dat het gebit daadwerkelijk gereinigd wordt. De NZa heeft de tandartsen verzocht hun handelen in lijn te brengen met de geldende regels.

Lees hier het volledige artikel.