Ombudsman: duizenden gezinnen in problemen door onterecht stoppen toeslagen

Dienst handelde ’te hard en zonder oog voor gevolgen’.
Duizenden gezinnen zijn in financiële problemen gekomen doordat de Belastingdienst – ten onrechte – hun toeslag heeft stopgezet. Dit blijkt uit onderzoek van de Nationale ombudsman. Hij vindt dat de fiscus de getroffen ouders tegemoet moet komen in het ondervonden leed.

De Belastingdienst handelde ’te hard en zonder enig oog’ voor de gevolgen, aldus ombudsman Reinier van Zutphen. Het gaat om families die recht hadden op de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget. De Belastingdienst hield zich niet aan wettelijke beslistermijnen, schoot ‘ernstig tekort’ in de behandeling van bezwaarschriften en hield te weinig rekening met de grote nadelige financiële gevolgen voor de getroffen families.

In Nederland hebben 6,8 miljoen huishoudens te maken met de afdeling van de Belastingdienst die huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget uitkeert. Sinds de invoering van de eerste toeslagen in 2006 worstelt de Belastingdienst ermee. De organisatie is vooral toegerust op het innen van geld en niet op het uitdelen ervan. Bovendien kreeg de dienst van de politiek de opdracht de toeslagen eerst uit te keren, en pas daarna te beoordelen of dat wel juist is.

Lees hier het volledige artikel.