‘Breng de kennis bij de patiënt, niet andersom’

Alle zorgaanbieders in één netwerk, zorg dicht aan huis en – het belangrijkste – één aanspreekpunt voor de patiënt. Al jaren pleit Bas Bloem voor een drastisch andere invulling van de ingewikkelde zorg rondom de ziekte van Parkinson.

Nu hebben neuroloog Bloem en zorginnovator Marten Munneke het geld om deze visie in de komende vijf jaar waar te maken. “Als we van ketenzorg naar netwerkzorg kunnen gaan, is er een wereld te winnen”, zegt Bloem.

Onlangs maakten het Radboudumc en zorgverzekeraar CZ bekend dat zij een proef gaan doen met een nieuw soort zorgloket voor Parkinson. De Parkinsonpatiënt heeft straks een gespecialiseerde verpleegkundige als vast aanspreekpunt. De verpleegkundige kan doorverwijzen naar de neuroloog in het ziekenhuis wanneer dat nodig is, maar ook naar andere zorgaanbieders, zoals de fysiotherapeut, als dat de zorgvraag beter beantwoordt.

“Dat is een les waarvoor we over de grens hebben gekeken”, vertelt Bloem. “Bij Kaiser Permanente (gezondheidszorgconsortium in de VS, red.) spreken ze over de ‘voice of the customer’. De nummer 1 wens van de patiënt blijkt: geef mij één persoon tot wie ik mij kan wenden met mijn vraag.”

 

Lees hier het volledige artikel.