Consumentenbond jaagt patiënten onnodig angst aan

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vraagt rechtmatig gegevens uit in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) voor het zorgprestatiemodel. Dit doen wij zodat de sector inzicht krijgt in hoeveel zorg bepaalde groepen patiënten nodig hebben. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft onze werkwijze goedgekeurd.
De gegevens die wij ontvangen, zijn gepseudonimiseerd en niet herleidbaar naar patiënten.

De Consumentenbond heeft 13 juli in een bericht ten onrechte aangegeven dat de consument niet is geïnformeerd en dat er een risico is dat data van individuele patiënten op straat komt te liggen. De Consumentenbond jaagt patiënten onnodig angst aan met hun bericht.

Cliëntenbelangenorganisaties, beroepsverenigingen, de Nederlandse ggz, Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben het zorgprestatiemodel ontwikkeld om iets te doen aan de lange wachttijden. De zorgvraagtypering is onlosmakelijk verbonden met dit nieuwe bekostigingsmodel. Om deze zorgvraagtypering verder te ontwikkelen, vraagt de NZa eenmalig de gegevens op van de HoNOS+vragenlijst die behandelaren invullen voor of tijdens de behandeling.

Lees hier het volledige artikel.