Klokkenluider trekt vaakst aan de bel in zorg

Bijna één op de drie meldingen (31 procent) van mogelijke misstanden door klokkenluiders heeft betrekking op de zorg. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Adviespunt Klokkenluiders. Daarmee is de zorg de sector die het vaakst in beeld is bij het adviespunt.

De andere sectoren met relatief veel meldingen van mogelijke misstanden zijn ‘gemeente’ en ‘industrie’ (beide 10 procent). Wordt er gekeken naar de aard van de misstanden dan vallen de meeste zaken in de categorie “fraude, verduistering of diefstal” (24 procent), gevolgd door “belangenverstrengeling of persoonlijk gewin”(13 procent), “gevaar gezondheid, veiligheid milieu” (13 procent) en “mismanagement” (13 procent).

Werknemers

De klokkenluiders die contact met het adviespunt opnamen waren overwegend werknemer (62 procent) dan wel ex-werknemer (15 procent). Verder was 8 procent ZZP-er en 7 procent leverancier. In de overige 8 procent zijn onder andere vrijwilligers opgenomen.
In totaal hebben in 2013 435 mensen contact gezocht met het adviespunt. Hiervan kregen er 61 het predicaat klokkenluider. Van die groep hebben 48 personen uiteindelijk de melding doorgezet waarna het bedrijf werd onderzocht, of het beleid veranderde.

Lees hier het volledige artikel.